
Written by Flaubert immediately after he finished the realistic novel Madame Bovary, Salammbo is an enthusiastic departure from gritty realism into the entirely different genre of historical exoticism. The Zaïmph carries immense importance both patriotic and religious, however it is also foreboding it is said all who touch it will shortly die. She seeks to confound Matho, whose wits are blinded with lust, by stealing back the Zaïmph - a sacred, jewel-encrusted veil said to protect Carthage and its people. However, Salaambo proves more than just a mere beauty. He has his eyes set not merely on gold but on a strikingly beautiful woman named Salaambo, who is the daughter of Hamilcar, one of the city's leading generals. The main character is Matho, a Libyan mercenary who leads his own company in an assault against the city of Carthage. As it cannot pay or fulfill the promises made to mercenaries it hired, many of these mercenaries turn on the city, with the intention of claiming their dues by force. Uncertainty pervades the once-great capital, whose finances are in disarray as a result of the lengthy Punic Wars. We join war-torn Carthage in the third century B.C., as the city is on the cusp of the Mercenaries' Revolt. Salaambo is a historical novel by Gustave Flaubert, whose vivid plot bursts with exoticism, high drama and bloody violence. “O estilo está antes sob as palavras do que nelas.” Numa carta a Ivan Turgueniev, em Agosto de 1874, Flaubert escreveu: "Parece-me que vou embarcar numa viagem enorme por regiões desconhecidas e de que não voltarei mais." Era mesmo verdade. Aí se verá que a obra é fascinante - não é só um retrato da superficialidade dos conhecimentos, mas uma dura denúncia das banalidades da vida intelectual francesa. São essas explicações que vêm no final do livro, três páginas de tópicos sobre os destinos dos dois amigos. Metódico e disciplinado, deixou um plano escrito sobre como deveria acabar o romance. Mas o autor de "Madame Bovary" não chegou a terminar esta obra, publicada postumamente. Quiseram saber tudo sobre tudo - "mas não tardaram a aborrecer-se, porque os seus espíritos precisavam de um trabalho, as suas vidas de um objectivo", escreve o autor.įlaubert explicou um dia, numa carta a Adèle Perrot, que "Bouvard e Pécuchet" seria "uma enciclopédia da estupidez humana - verá que o sujeito é ilimitado". Apaixonaram-se, mas as mulheres revoltavam-nos. Quiseram saber tudo sobre o amor, o sujeito filosófico, a política, o socialismo, o belo, a estética, o sublime, a escrita, Deus, a Bíblia, a educação. Walter Scott, Alexandre Dumas, Corneille, Racine, Voltaire, Balzac, George Sand.
